+34 932 989 990
info@fab.cat
Federació d'Autoescoles de Catalunya
Per una Mobilitat Segura i Sostenible

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 d'agost de 2024

  1. Un total de 91 persones han mort a les carreteres catalanes, un 12.5% menys que l’any passat

  2. L’AP-7 registra tres víctimes mortals, 6 menys que l’any passat i 17 menys respecte el 2022, any de l’alliberament dels peatges

 

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que fins al 31 d’agost, han perdut la vida 91 persones en 84 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya.

Durant el mateix període de l’any passat, van morir 104 persones en 92 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 12.5% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència), període en què van morir 122 persones en 115 sinistres, la reducció és del 25%. Tanmateix, en aquests primers vuit mesos s’han registrat 561 persones ferides greus en accident de trànsit, que són un 17% més que al 2023.

En aquest mes d’agost, 11 persones han perdut la vida a la xarxa viària interurbana, una víctima menys que l’any passat.

Col·lectius vulnerables

El 45% de les víctimes mortals pertanyen als denominats col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes). En concret, enguany han mort 34 motoristes (els mateixos que l’any passat), 5 vianants (5 menys que el 2023) i 2 ciclistes (un menys que l’any passat). La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes continua sent d’una tercera part, concretament un 37%.

D’altra banda, cal destacar que enguany es manté un augment en la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada. Fins al 31 d’agost, han mort 8 persones que viatjaven en furgoneta. En el mateix període de 2023 es va registrar una víctima; en canvi, el 2019 hi va haver 7 morts en furgoneta.

Sinistralitat dispersa i reducció a l’AP-7

Si ens fixem en les carreteres on han tingut lloc els sinistres mortals, la sinistralitat a la xarxa viària continua sent força dispersa. No obstant, la C-37 acumula aquest any 6 víctimes mortals (3 d’elles d’un mateix accident a Castellfollit del Boix). En segon lloc, l’Eix Transversal (C-25) ha registrat també diversos accidents mortals i actualment acumula 5 morts. A continuació, se situen l’A-2, la C-12 i la C-32, que fins al 31 d’agost han registrat 4 morts cadascuna.

D’altra banda, es manté la reducció de víctimes mortals a l’AP-7, amb 3 morts aquest 2024.Durant els primers vuit mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir 9 víctimes mortals, les mateixes que al 2023. Si ho comparem amb el 2022, any de l’alliberament dels peatges, la reducció és molt significativa, atès que en aquell període van morir 20 persones a l’autopista,

Reducció en 3 de les 4 demarcacions

Cal destacar que es manté la reducció de la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte al 2023. Barcelona, amb 39 víctimes mortals, esdevé la demarcació amb més mortalitat, tot i que n’ha registrat 2 menys que l’any passat. Les comarques amb més víctimes han estat el Bages, amb 7 morts, el Maresme i el Baix Llobregat, ambdues amb 6 víctimes mortals. En aquesta demarcació han mort 18 dels 34 motoristes i 4 dels 5 vianants.

La segona demarcació amb més mortalitat és Tarragona, amb 21 morts, 8 menys que l’any passat. Les comarques tarragonines que acumulen més morts són el Baix Camp i l’Alt Camp, amb 5 i 4 víctimes mortals respectivament. Els dos ciclistes morts enguany han perdut la vida en aquesta demarcació.

A continuació, Lleida, demarcació on hi ha hagut 17 víctimes mortals, la mateixa xifra que l’any passat. La comarca del Segrià suma quasi la meitat dels morts (8) i la Noguera en registra 4. Pel que fa als col·lectius vulnerables, 6 motoristes han mort a les carreteres lleidatanes.

I per acabar, Girona, on han mort enguany 14 persones, tres menys que en el mateix període de l’any passat. L’Alt i el Baix Empordà són les dues comarques que han registrat més mortalitat, amb 4 i 3 víctimes respectivament. A les carreteres gironines, han mort 6 motoristes fins al 31 d’agost.

Víctimes per sexe i edat

De les 91 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers vuit mesos, 77 eren homes i 14, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 66 eren conductors i 5 passatgers. En el cas de les 14 dones, 6 eren conductores i 5, passatgeres.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, quasi la meitat de les víctimes mortals (el 46%) tenien més de 55 anys. Les dues franges d’edat que acumulen més morts són la de 45 a 54 anys i la de 55 a 64 anys, amb 17 i 19 morts respectivament. Segueix a continuació la franja d’edat d’entre 35 i 44 anys, amb 13 víctimes mortals.

Finalment, si analitzem les 91 morts per franja horària, pràcticament la meitat (44) es van accidentar a la tarda. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb 45 víctimes, continuen acumulant la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.

Pel que fa al tipus de sinistre, dels 84 accidents mortals, 29 han estat sortides de via, 24 xocs frontals i 13 xocs laterals.

Comparteix aquest contingut a la teva xarxa social preferida
20/12/2024
BONES FESTES

Sobre la FAC

La Federació d'Autoescoles de Catalunya agrupa més del 90% de centres de formació viària de Catalunya, oferint múltiples serveis i avantatges als seus associats.

Contacte

+34 932 989 990

info@fab.cat

c/ Minería 62-64 Bajos
     08038 Barcelona