El Servei Català de Trànsit (SCT) ha posat en funcionament aquesta setmana un sistema pioner que alerta els conductors de la presència de fauna a la calçada. Aquest sistema de detecció d’animals a la via, instal·lat al punt quilomètric 54 de l’N-260 a Cabanelles, serveix per avisar, de manera dinàmica, els usuaris de la irrupció d’animals a la carretera o als vorals/marges, i és una eina de millora de la seguretat viària.
El director del Serveu Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha presentat el dispositiu aquest matí a peu de carretera i ha destacat que “l'objectiu d'aquesta tecnologia, que no deixa de ser un sistema de velocitat variable, no és evitar que l'animal entri a la via. L'objectiu és el conductor, que estigui informat de la presència de l'animal, i que sigui ell qui modifiqui la seva conducta. És a dir, que redueixi la velocitat per garantir la seva seguretat i també la de l'animal”.
D’altra banda, la subdirectora de Gestió del Trànsit, Lourdes Puigbarraca, ha remarcat que “a diferència d'altres senyals estàtics que adverteixen de la possible presència de fauna, aquest sistema és dinàmic i s'activa i emet un senyal d'avís només quan l'animal està realment dins la via”. A més, Ignasi de Dalmases, cap de l'Àrea Regional de Girona del Cos d'Agents Rurals, ha afirmat que “des d’Agents Rurals hem assessorat a l’hora de decidir la ubicació d’aquest sistema. Aquest tram no es cobreix per atzar, sinó perquè és ideal per instal·lar-hi aquests avisadors”.
Davant de l'augment de la sinistralitat per la presència de fauna salvatge, l’organisme ha instal·lat aquesta prova pilot del dispositiu que funciona amb càmeres d’intel·ligència artificial en aquest tram de l’Alt Empordà, en què els Agents Rurals han detectat una presència intensa d’ungulats.
Aquest sistema avisador de fauna alertarà visualment els usuaris quan un animal travessi la carretera de manera sobtada per tal de pervenir la sinistralitat, tant per evitar topades directes dels vehicles amb les bèsties com maniobres brusques evasives que pugui derivar en accidents de trànsit greus. Aquest projecte s’emmarca en les inversions en sistemes intel·ligents de transports (ITS) del Servei Català de Trànsit i la implantació de la velocitat variable en diferents contextos de la mobilitat.
En què consisteix el sistema?
L’avisador de fauna que ha posat en marxa l’SCT consisteix en càmeres equipades amb sensors que vigilen la carretera en tots els sentits de circulació i també l’entorn de la infraestructura per detectar i enregistrar la presència d’animals. En cas que el sistema en detecti, mitjançant tecnologia IA es genera un avís que posa en marxa els panells lluminosos a peu de carretera per alertar els conductors amb un senyal de perill de la presència d’animals i la necessitat de reduir la velocitat als vehicles que estiguin circulant.
Per tal d’evitar confusions, aquests panells estaran per defecte inactius, tret quan les càmeres detectin l'entrada d'un animal a la via que llavors s’encendran. Convé destacar que un cop instal·lades les càmeres amb intel·ligència artificial que s’alimenten energèticament amb plaques solars, hi ha hagut un període de proves de sincronització i validació del sistema.
Els elements principals que permeten el funcionament d’aquest sistema de detecció i avís de fauna a la xarxa viària són:
- Sensors per a la detecció d’animals
El sistema de detecció que s’utilitza en aquesta prova pilot és l’anàlisi d’imatges de vídeo mitjançant un sistema d’intel·ligència artificial (machine learning i deep learning) capaç de detectar animals a la via i als voltants més immediats d’aquesta. Concretament la zona delimitada amb la probabilitat més alta de pas d’animals té unes dimensions aproximades de 270 m de llarg i 60 m d’ample.
Amb aquest objectiu de la detecció de fauna s’han instal·lat a la infraestructura dues càmeres per poder monitoritzar de forma continuada la zona de pas d’animals propera a la via. El sistema detecta la irrupció de fauna tant diürna com nocturna a través d’uns sensors tèrmics i permet l’enregistrament en vídeo, així com l’enviament de les imatges via 3G/4G al centre de control per a l’emmagatzematge i anàlisi.
- Senyals dinàmiques d'advertència
La carretera s’ha equipat amb senyalització variable vertical (panells Full Matrix RGB), un panell en cada sentit de la circulació, per tal d’alertar els conductors de la presència d’animals a la via. Els senyals lluminosos d’advertència s’activen i s’encenen de forma dinàmica quan el sistema de sensors detecta animals.
Els senyals marquen el perill per la presència d’animals combinat amb una reducció de velocitat de la via per augmentar la seguretat viària. El límit del tram és 90 Km/h i quan s’activi el sistema la velocitat es reduirà com a mínim 20 km/h.
- Sistema d’alimentació
El sistema de detecció i senyalització de l’avisador de fauna instal·lat a l’N-260 és autònom i s’alimenta energèticament amb panells solars i bateries.
Abans que finalitzi aquest 2024, el Servei Català de Trànsit estendrà aquest sistema avisador de fauna salvatge a dues ubicacions viàries més de l’Alt Empordà, concretament a l’N-260 a Garriguella i a l’N-II a Pontós.