En pocs anys els vehicles de mobilitat personal (VMP), i principalment els patinets elèctrics, han passat de ser una moda passatgera a un mitjà de transport urbà consolidat amb una normativa pròpia. A més, la pandèmia n’ha accelerat el creixement i la popularització: la por al contagi ha fet que persones que utilitzaven el transport públic hagin buscat altres opcions per moure’s, i el patinet elèctric ha estat el gran protagonista en l’esfera municipal.
Els VMP van arribar com una alternativa ecològica, eficient i pràctica (fàcils de conduir i plegar) de transport urbà i van irrompre amb força a l’escena de la mobilitat. Ràpidament va sorgir la necessitat de regular-ne l’ús per pacificar aquesta nova forma de desplaçar-se i encaixar-la de manera segura a la circulació de pobles i ciutats amb els vehicles motoritzats, però sobretot també amb els vianants, com a part més vulnerable i fràgil de la problemàtica.
“Si vas en patinet elèctric, condueixes un vehicle”
Amb l’objectiu de difondre la nova normativa que des del passat 2 de gener regula la circulació dels VMP, el Servei Català de Trànsit (SCT) està editant un material que distribuiran les policies locals, atès que a peu de carrer s’ha detectat un cert desconeixement per part dels usuaris del que poden fer i el que no quan van amb patinet elèctric.
A més, sota els lemes “Si vas en patinet elèctric, condueixes un vehicle” i “No patinis amb la normativa” també s’està fent una campanya informativa a les xarxes socials sobre les prohibicions i línies vermelles que no es poden creuar:
- Circules amb un vehicle d’una única plaça i no pots portar acompanyant
- No pots superar els 25 km/h
- Tens prohibit circular per voreres i zones de vianants
- No tens prioritat en els passos de vianants
- No pots anar per travesseres, vies interurbanes, autopistes ni autovies que transcorren dins de població i tampoc per túnels urbans.
- Mentre circules, res d’auriculars i de mòbil.
- A la nit o en situacions amb poca visibilitat has de portar el llum del patinet encès i roba o elements reflectors
- Et poden sotmetre a les proves de detecció d’alcohol i drogues. No pots superar la taxa de 0,25 mg/l d’alcoholèmia. En cas de donar positiu s’immobilitzarà el vehicle.
La utilització del casc mereix una menció a part, atès que la normativa de la DGT no n’ha especificat l’obligatorietat. Tanmateix, com que els patinets elèctrics són una qüestió principalment urbana, hi ha determinats aspectes que de moment estan regulats per les diferents ordenances municipals, com l’edat mínima permesa, zones especifiques de circulació i també la utilització del casc. Des de l’SCT es recomana que s’utilitzi sempre aquest element de protecció per augmentar la pròpia seguretat, encara que la normativa del municipi en concret no ho reculli.
A més, les conclusions d’un estudi sobre accidentats en patinet elèctric dut a terme pel Servei de Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia de l’Hospital del Mar van ser que l’ús del casc hauria de ser obligatori sempre, per prevenir cops al cap amb conseqüències neurològiques, com també la utilització de proteccions als genolls i colzes per evitar lesions importants a les extremitats. L’estudi detalla que només un de cada cinc conductors accidentats d’aquest tipus de vehicles portava casc.
Campanyes policials per frenar les infraccions i les víctimes
Amb l’eclosió dels patinets elèctrics i l’augment de la sinistralitat i de les víctimes, també s’ha fet necessari el control policial per contenir i frenar les infraccions i les actituds incíviques que provoquen un conflicte viari als carrers de molts municipis. Aquest 2021 a la ciutat de Barcelona han mort dos usuaris de patinets elèctrics en accidents de trànsit.
En aquest sentit, des de l’any passat l’SCT va començar a coordinar amb les policies locals dues campanyes anuals concretes de prevenció i control centrades en els vehicles de mobilitat personal per detectar accions antireglamentàries i comportaments de risc que puguin posar en perill la integritat física dels usuaris més fràgils, com els vianants. L’objectiu d’aquestes accions és millorar la convivència urbana entre tots els actors que hi participen. Precisament aquesta setmana, fins a l’11 de juliol, s’està desenvolupant una d’aquestes accions de vigilància a VMP i bicicletes.
En la darrera campanya de control, que es va fer entre el 3 i el 9 de maig, una cinquantena de policies locals de Catalunya van imposar 1.765 denúncies a usuaris de patinets elèctrics, la majoria (1.423) relacionades amb les condicions de circulació(circular per zones de vianants, amb acompanyant, utilitzar mòbil o auriculars…). Durant aquella setmana també es van denunciar aquestes infraccions: casc i altres elements de protecció, 128; menors d’edat, 103; parades i estacionaments, 91, i alcohol i drogues, 29.
La ciutat de Barcelona, que ha dut a terme més accions de control per afrontar aquesta problemàtica viària amb els patinets elèctrics, ha especificat que les infraccions més comunes dels VMP són la circulació per voreres, no respectar el semàfor vermell i l’ús d’auriculars.
Convé destacar també que els patinets elèctrics són i entren dins dels col·lectius vulnerables i, per tant, cal alertar els usuaris de vehicles motoritzats que han de compartir l’espai públic amb ells, estar amatents a possibles situacions de risc i actuar sempre amb responsabilitat per evitar víctimes de trànsit als carrers dels nostres municipis.