+34 932 989 990
info@fab.cat
Federació d'Autoescoles de Catalunya
Per una Mobilitat Segura i Sostenible

ONCAS : Observatori Nacional de Conducció Automatitzada i Sostenible

El ONCAS estudiarà l'evolució de la mobilitat lligada a la progressiva implantació del vehicle autònom


La Confederació Nacional d'Autoescoles (CNAE) va llançar el primer Observatori Nacional de Conducció Automatitzada i Sostenible ONCAS, en el marc de la 49a Convenció Internacional d'Autoescoles, que es va celebrar a la Corunya del 22 al 24 de novembre. L'Institut Universitari d'Investigació en Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (INTRAS) exercirà la secretaria tècnica de l'entitat.


El ONCAS funcionarà com una comissió de treball i  la principal comesa consistirà en facilitar al professional de la formació viària, al conductor i a la ciutadania tota la informació rellevant sobre un fenomen encara incipient però destinat a adquirir un protagonisme creixent en la mobilitat de les properes dècades.
 

  • «Volem també incentivar la formació adequada del professorat de formació viària i de la ciutadania davant els diferents nivells d'automatització, el que redundarà en una millora de la mobilitat. La conducció automatitzada plantejarà una sèrie de reptes des del punt de vista de la sostenibilitat i de la seguretat viària que cal assumir », ha explicat José Miguel Báez, president de CNAE. 
 
  • «Mantindrem sota una observació constant l'evolució i implantació dels diferents nivells d'automatització dels vehicles, la seva sostenibilitat i la seva repercussió en la seguretat viària, a l'objecte de desenvolupar una formació i una educació vials de qualitat, facilitant l'accés a les mateixes de tota la població », afirma Ignasi Lijarcio, portaveu de l'onças i investigador de la Universitat de València.

 
Amb aquesta filosofia de treball, l'Observatori abraça l'avanç que comporten els sistemes avançats d'ajuda a la conducció (ADAS), però «sense caure en el perillós il·lusionisme consistent en pensar que la tecnologia per si mateixa pot resoldre tots els problemes del trànsit, sinó partint d'una concepció humanista i científica, per a la qual el conductor està per sobre d'una tecnologia que coneix i a la qual treu partit per millorar la seguretat en la conducció », matisa Lijarcio.

Desconfiança, inseguretat ...


Durant la presentació de ONCAS es va fer referència a l'informe «Vehicle Autònom: l'opinió dels conductors espanyols», que CNAE i el INTRAS van presentar durant l'any passat i que va constituir la primera investigació en la qual s'analitzaven les percepcions dels conductors i de els professors d'autoescoles sobre aquest tipus de vehicles. Entre les principals conclusions de l'estudi (per al qual van ser entrevistats 1.205 conductors d'entre 18 i 65 anys) destaca que el 87,1% dels conductors espanyols no es plantejava comprar un vehicle autònom. Entre les raons que van adduir figuren el plaer de conduir (57,9%) i la seguretat (56,1%), ja que confiaven més en si mateixos que en les màquines. De fet, preguntats per les sensacions que els produïa el vehicle autònom, la majoria dels enquestats van respondre que desconfiança, inseguretat, por o estrès.
 

  • «L'evolució de l'automatització en els vehicles és un fenomen molt important per a la seguretat viària; en l'actualitat ens trobem amb automòbils cada vegada més automatitzats, mentre que els conductors en la seva immensa majoria encara recelen d'aquestes innovacions tecnològiques, les coneixen malament o no saben que existeixen. El ONCAS vol fer de pont entre la tecnologia, la conducció i la societat », comenta Lijarcio.

 
L'Observatori creu que en la pròxima dècada la progressió en l'automatització de vehicles serà una realitat. Amb aquest horitzó, és essencial que l'avanç cap a aquesta automatització vingui acompanyat d'una formació de qualitat que posi en relleu el paper de l'conductor en cada un dels estadis de l'automatització.
 



objectius estratègics


Els responsables del ONCAS han establert per als propers anys els següents objectius:

  1. Conèixer i divulgar els avenços tecnològics sobre connectivitat, automatització i sistemes ADAS.
  2. Realitzar un seguiment legislatiu a nivell nacional i internacional sobre conducció automatitzada i sostenible.
  3. Determinar el paper del factor humà en el nou paradigma de la conducció.
  4. Analitzar els possibles riscos que puguin comportar la connectivitat i la conducció automatitzada en la seguretat viària.
  5. Difondre l'opinió i visió dels experts, així com les novetats legislatives i les iniciatives de les diferents administracions sobre la conducció automatitzada i sostenible.
Comparteix aquest contingut a la teva xarxa social preferida

Sobre la FAC

La Federació d'Autoescoles de Catalunya agrupa més del 90% de centres de formació viària de Catalunya, oferint múltiples serveis i avantatges als seus associats.

Contacte

+34 932 989 990

info@fab.cat

c/ Minería 62-64 Bajos
     08038 Barcelona